AMALIA ULMAN

Monday Cartoons

Opening: Thursday July 20, 7 pm

21.07. – 09.09.2017

Amalia Ulman

Monday Cartoons

21.7. – 9.9.2017

In ihrer ersten Ausstellung bei Deborah Schamoni präsentiert Amalia Ulman neun Zeichnungen aus ihrer fortlaufenden Serie “Monday Cartoons”, sowie neue Zeichnungen von Bob the Pigeon. Letztere werden auch in ihrem Buch ‘A Job is a Job is a Job’ erscheinen.

Das Zeichnen wurde 2015, zu Beginn des US amerikanischen Wahlkampfs, ein Teil von Amalia Ulmans Performance “Privilege” (2015-16) und neben Fotografie und Video fester Bestandteil ihrer aktuellen künstlerischen Praxis. Sie brachte sich selbst das Zeichnen bei, um Single-Panel (oder “gag) Broadsheet-Cartoons “erfolgloser” Verlage persiflieren zu können. Ulman nennt Charles Barsotti vom New Yorker Magazin als wichtigen Einfluss, aber auch die ‘Red Bull Gives You Wings’ Animationen – welche die 25jährige Energydrink-Kampagne des Designerbüros Kastner and Partners geprägt haben.

Ulmans Zeichnungen werden in ihren Performances zum Leben erweckt. “Privilege” begann im Oktober 2015 als Fortsetzung ihrer berüchtigten Instagram-Arbeit “Excellences and Perfections”. Beide Werkgruppen spielen mit der Inszenierung und Produktion von Identitäten. Während sich Ulman in “Excellences” eine Identität erschafft die sie einem online-Lifestyle-Phänomen entnommen hat – untersucht sie in “Privilege” ihre eigenen, realen Sehnsüchte als die Lebensumstände einer Frau, die sich als eine südamerikanische “white-trash” Frau, Feministin, Millennial und Angehörige der ’coastal elite‘ beschreibt. Dabei beleuchtet sie die unerträgliche Demütigung zur Mittelklasse zu gehören und den Luxus weiß zu sein. Die Annehmlichkeiten von Vermögen und Reichtum werden sowohl romantisiert als auch verhöhnt, eine Art Sittenkomödie, die nicht in den Führungsetagen, sondern in Parzellen der Großraumbüros spielt. Ihre Protagonist*innen Amalia und Bob fordern uns zum Nachdenken darüber auf, wer hier das sagen hat. “Oh, Sie sind im Bereich der Kulturproduktion tätig? Bitte, hier ist unsere Karte!”

Bob ist übrigens eine Taube. Eine Felsentaube, um genau zu sein. Ein Underdog des urbanen Raums, wie er im Buche steht. Aber nicht immer galten Tauben als Plage der großstädtischen Gesellschaft; im Laufe der Geschichte haben sie viele Positionen eingenommen: Bot*in, Mahlzeit, Haustier, Opfergabe, Sportler*in und Spion*in. Die heutigen verwilderten Stadttauben stammen von Geflüchteten aus längst verlassenen ‘Taubenschlägen’ (traditionelle Bruthäuser, die von den Römern in Großbritannien und später auf dem europäischen Festland eingeführt wurden) ab. Sie erfahren die gleiche Diffamierung, das gleiche Othering wie alle Migrant*innen und Landstreicher*innen.

Für die Künstlerin stellt Bob eine Art Heiliger Geist dar (Tauben sind so weit verbreitet wie alle Manifestationen Gottes und finden sich, mit Ausnahme der Polarregionen, überall auf dem Planeten). Aber in Ulmans künstlerischer Arbeit nimmt Bob die Rollen als persönlicher Assistent, Vertrauter, Praktikant und Liebhaber ein. ein Ewiger Handlanger der es nie zum Boss bringen wird.

Wie auch in früheren Projekten arbeitet Ulman mit einer streng reduzierten Farbpalette -Schwarz, Rot und Weiß, den Musterfarben der kapitalistischen Presse und Propaganda. Ein trostloser Regenbogen der Rechtmäßigkeit. Während die performativen Aspekte von Arbeit sich von der Bürozelle auf die Cloud verschieben und die Inflation des mittleren Einkommens zunimmt (aber bevor Roboter unser aller Jobs übernehmen), werden wir von Ulman dazu aufgefordert, unsere Haltung gegenüber den sich wandelnden Gegebenheiten von Arbeit, Gesellschaftshierarchien und der Legitimation von Lifestyles im Rahmen traditioneller politischer, visueller Kommunikation zu hinterfragen (und auf diesem Rahmen herumzuhacken).

Um Marvel Comics falsch zu zitieren: mit großem zeichnerischen Talent geht große Verantwortung einher. Turtel, turtel.

Peace, bread and Bob. Pigeons united will never be defeated.

 – Ella Plevin –

 

Amalia Ulman

Monday Cartoons

21.7. – 9.9.2017

Amalia Ulman is presenting nine drawings of her ongoing series Monday Cartoons for her first show at Deborah Schamoni as well as new cartoons of Bob the Pigeon, which will be published in her forthcoming book, ‘A Job is a Job is a Job’.

Drawing became an integral part of Ulman’s practice in 2015, at the beginning of the US presidential election cycle, as one of the elements of her performance Privilege (2015-16) alongside photographs and videos. She taught herself to draw in order to satirize the single-panel (or ‘gag’) broadsheet cartoons of “failing” print outlets and cites the New Yorker’s Charles Barsotti as an important influence, as well as the Kastner and Partners ‘Red Bull Gives You Wings’ animations that comprise their twenty five year old energy drink campaign strategy.

Her drawings swoop from their pages to form part of her performance work Privilege started in October 2015 which follows on from her notorious instagram work, Excellences and Perfections. Both works toy with the staging and fabrication of identity but whereas in Excellences Ulman crafted a false persona based upon a lifestyle phenomenon she observed online, in Privilege she examines her own real aspirations and assumptions – those of a self-described South American “white-trash” woman, a feminist and a millennial ‘coastal elite’– and shines a light on the unbearable humiliation of being middle class. On the luxury of being white. The comforts of wealth and means are both romanticized and derided in a comedy of manners which exists not in the corridors of power, but in the cubicles of opportunity. Her protagonists, Amalia and Bob, ask us to consider who is in charge here? Are you in the business of cultural production? Well, take our card!

Bob, by the way, is a pigeon. A rock dove. The perfect urban underdog. But pigeons weren’t always the scourge of metropolitan society and have enjoyed many positions across history: messenger, meal, pet, sacrifice, sportsman and spy. The feral city pigeons of today are the descendants of refugees from long abandoned ‘dovecotes’ (traditional breeding houses introduced by the Romans to Britain, then later to mainland Europe), as reviled and Othered as any migrant or drifter.

The artist herself thinks of Bob as a kind of Holy Spirit (and pigeons are as pervasive as any manifestation of God, found everywhere on the planet except the polar icecaps) but in her work he waddles somewhere between being a personal assistant, confidante, trainee and lover. Ever the sidekick, never the boss.

As with previous projects she keeps to the confines of a strict colour palette – black, white and red. The template tones of white-collar news and propaganda, an austere rainbow of legitimacy. And as the performative aspects of labour shift from the cubicle to the cloud and middle-income inflation rises (but before all the robots take our jobs) Ulman asks us to consider our attitudes to the changing natures of work, caste, and lifestyle legitimacy from within (but pecking at) the traditional bounds of political visual communication.

To misquote Marvel Comics; with great draughtsmanship comes great responsibility. To wit, to woo.

Peace, bread and Bob. Pigeons united will never be defeated.

Ella Plevin –

 

 

Amalia Ulman
AGENDA
Kunstverein München
Galeriestrasse 4, 80539 München
25 July 2017, from 7pm
(performance at 7:30pm)

On 25 July, Kunstverein München presents Amalia Ulman’s latest staged lecture, AGENDA, in the Kino at 7:30pm. Comprised of a powerpoint presentation, live performance, and sound effects, AGENDA is a means for Ulman to expose the final narrative of the online performance Privilege, and it’s four subsequent exhibitions: Labour Dance, Arcadia_Missa, London; Reputation, New Galerie, Paris; Dignity, James Fuentes, New York; and Intolerance, Barro, Buenos Aires.

In AGENDA Ulman uses poetic language to narrate self experimentation with female hormones and the effects of excess estrogen in a body trapped between the carpeted floors and ceiling tiles of her DTLA office – a tight structure of vertical structures, linearity and clocks. This dreamlike storyline later develops into a series of cons and scams, economies of appearances, and the rise and fall of Bob The Pigeon. It’s an ode to a working class hero, which finishes with pessimistic spiritual notes that the author recognizes as selfish. This recognition extends to the entitlement inherent to her nihilism, her escapism, and the privilege embedded in her ability to complain. It’s a position of criticality, though one Ulman recognizes is not accessible to all.

Amalia Ulman (born 1989 in Argentina; based in Los Angeles) is an artist working with performance, installation, and video in both physical spaces and online contexts to ‘expose how a technocratic and histrionic culture industry requires the performance of an equally contradictory and fabricated persona’ (Berlin Biennale). She is exhibiting her work at Deborah Schamoni in Munich, from 21 July until 9 September 2017.