Insect IncestThis exhibition is the first time Gerry Bibby and Henrik Olesen have collaborated after beginning a few months ago in Porto. It now continues in the gallery Deborah Schamoni. As part of a longer process, the works have been developed for different scenarios embedded in a particular Yes/No Landscape. Within these various constructed social-landscapes, images were created that follow direct or fictional-narrative traces and signs.
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Strasse (Street) is the title of the first room, which, while providing orientation, allows for variable play with rhetorical and material possibilities. This first appears as a simple graphic image, in which an encountered street view has been flipped into the vertical. The black and white motif initiates a series of inversions and shifts that could be equated with closed structures like positive/negative, yes/no, outside/inside, vertical/horizontal. On the hard asphalt, paths and perspectives intersect, leading toward a rather fictional mental space in which conversation and exchange take place. In the second room Language becomes a motif, onto which, against an illusionistic background, multiple levels of meaning can be projected. Within the installation it assumes a performative form, where different attitudes—“when all is said and done,” “yes/no future,” “what is empathy?”—come to be worn within the Yes/No Landscapes.The view behind the delineated space of the work No Wall admits that the end also means a beginning—for something that establishes, as on a further level in the gallery’s upstairs room, a transparency and view of the outside world.An uncertainty in this system of perception and attitude is here considered a productive interference, and a potential to address new ideas. In the words of Paul B. Preciado (1) this could constitute a kind of “fictions-politics”, where “footprints cannot be followed, but instead have to be invented”1) Beatriz Preciado, “Gender and Performance Art. Three Episodes from a Feminist Queer Trans Cybermanga…,” (2004), extract from (Mis)reading Masquerades, produced by If I Can’t Dance in collaboration with the Dutch Art Institute, Piet Zwart Institute and Van Abbemuseum; Revolver, Berlin, 2010.
Insect IncestGerry Bibby und Henrik Olesen arbeiten zum ersten Mal an einer Ausstellung zusammen, die in Porto vor einigen Monaten ihren Anfang nahm. Nun wird sie in der Galerie von Deborah Schamoni fortgesetzt. In einem längeren Prozess sind Werke entstanden, die sich in unterschiedliche Szenarien in eine bestimmte Yes/No Landschaft einbetten lassen. Innerhalb dieser verschieden konstruierten Sozial-Landschaften sind Bilder entstanden, die den unmittelbaren oder fiktional-narrativen Spuren und Zeichen folgen.
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Strasse ist der Titel des ersten Raumes, der zugleich die Richtung vorgibt für das wandelbare Spiel mit rhetorischen und materiellen Möglichkeiten. Er tritt als einfaches grafisches Bild in Erscheinung, in dem zunächst eine vorgefundene Straßenansicht in die Vertikale versetzt wurde. Das Schwarz-Weiß Motiv leitet eine Serie von Umkehrungen und Verschiebungen ein, die mit geschlossenen Strukturen wie positiv/negativ, ja/nein, außen/innen, vertikal/horizontal gleichzusehen sind. Auf dem harten Asphalt kreuzen sich Wege und Anschauungen, die überleiten zu einem vielmehr fiktional mentalen Ort, in dem das Gespräch und der Austausch stattfinden. Sprache (Language) wird im zweiten Raum wiederum zu einem Motiv, auf das mehrfache Bedeutungsebenen vor einem illusionistischen Hintergrund projiziert werden können. Sie nimmt innerhalb der Installation performative Gestalt an, wo unterschiedliche Haltungen - „when all is said and done“, „yes/no future“, „what is empathy?“ - innerhalb der Yes/No Landschaften zum Tragen kommen.Der Blick hinter den von der Arbeit No Wall abgegrenzten Raum, lässt erkennen, dass das Ende zugleich ein Anfang bedeutet – für etwas, das auch auf einer weiteren Ebene im oberen Raum der Galerie die Transparenz und den Blick auf die Welt außen schafft.Eine Unsicherheit in diesem System von Wahrnehmung und Haltung wird hier betrachtet als eine produktive Einmischung, um möglicherweise neue Vorstellungen anzusprechen. In den Worten von Paul B. Preciado (1) könnte dies eine Art von „Fiktions-Politik“ begründen, wo „den Fußspuren nicht gefolgt werden kann, sondern sie erst erfunden werden müssen.“1) Beatriz Preciado, “Gender and Performance Art. Three Episodes from a Feminist Queer Trans Cybermanga…,” (2004), Auszug aus(Mis)reading Masquerades, produziert von If I Can’t Dance in Kollaboration mit dem Dutch Art Institute, Piet Zwart Institute und Van Abbemuseum; Revolver, Berlin, 2010Reviews: gallerytalk.net